Translate

Παρασκευή 28 Νοεμβρίου 2014

Η Βασική αιτία Αποχής του Δικηγορικού Σώματος    ΤΟ  Νομοσχέδιο Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας

Εδώ και μερικές ημέρες αποφασίστηκε η πανελλήνια αποχή των δικηγορικών συλλόγων της χώρας από τα καθήκοντα τους και η διαδικασία δημοψηφίσματος όσον αφορά τον Κώδικα Πολιτικής δικονομίας. Με απλά λόγια θέματα που ενδιαφέρουν ολόκληρη την κοινωνία. Συγκεκριμένα :
1.     Τακτική διαδικασία ενώπιον των πρωτοβάθμιων δικαστηρίων
Ø  Καταργείται η εμμάρτυρη απόδειξη με αποτέλεσμα να καθίσταται άνευ ουσιαστικού περιεχομένου η αποδεικτική διαδικασία και να αναιρείται κάθε έννοια δίκαιης δίκης (άρ 237 επ. ΚΠολΔ).
Συγκεκριμένα, η προφορική συζήτηση της υπόθεσης, η εξέταση μαρτύρων δηλαδή στο ακροατήριο  καταργείται. Δηλαδή η όλη διαδικασία θα στηρίζεται στην έγγραφη διαδικασία μόνο σε έγγραφα.   Η προφορική εξέταση του μάρτυρα θα γίνεται μόνο αν  αυτό κριθεί αναγκαίο από το δικαστήριο και μόνον ενώπιον του Εισηγητή και όχι της όλης σύνθεσης του δικαστηρίου. Καταστρατηγείται δε ουσιαστικά η αρχή του φυσικού δικαστή.
Ουσιαστικά αναιρούνται οι θεμελιώδεις αρχές της αμεσότητας και της προφορικότητας που διέπουν μέχρι σήμερα την πολιτική δίκη.
Ø  Διατηρούνται τα υψηλά παράβολα η καταβολή του δικαστικού ενσήμου κατά τη συζήτηση της αγωγής,
Ακόμη κι αν το αίτημα είναι απλά αναγνωριστικό,  οπότε να εμποδίζεται η πρόσβαση όλων  των πολιτών στη δικαιοσύνη
Ø  Προτείνεται επαναφορά της επιβολής προσωρινής κράτησης και κατά εμπόρων για εμπορικές απαιτήσεις.

2.     Όσον αφορά το δίκαιο της αναγκαστικής εκτέλεσης
Ø  Περιορίζονται  οι χρόνοι προσβολής των πράξεων της διαδικασίας της αναγκαστικής εκτέλεσης, αφού όλες οι πράξεις της προδικασίας και κύριας διαδικασίας της αναγκαστικής εκτέλεσης μέχρι και την κατάσχεση προσβάλλονται μέσα σε προθεσμία 45 ημερών, όταν, σε αντίθεση με τον ισχύοντα ΚΠολΔ, οι πράξεις της προδικασίας και της αμφισβήτησης της απαίτησης προσβάλλονται μέσα σε δεκαπέντε ημέρες από την κατάσχεση, η δε κατάσχεση προσβάλλεται μέχρι την έναρξη του πλειστηριασμού. Επίσης η προθεσμία προσβολής του πλειστηριασμού των ακινήτων περιορίζεται στις εξήντα ημέρες από τη μεταγραφή της κατακυρωτικής έκθεσης, ενώ με τον ισχύοντα ΚΠολΔ στις ενενήντα ημέρες.
 Εν ολίγοις θα βγαίνουν σε πλειστηριασμούς τα ακίνητα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα (αρ 934)
Ø  Σε περίπτωση εκτέλεσης που στηρίζεται σε δικαστική απόφαση ή διαταγή πληρωμής, κατά της απόφασης που εκδίδεται επί της ανακοπής επιτρέπεται μόνο η άσκηση έφεσης Με τη συγκεκριμένη διάταξη ο οφειλέτης (ο πολίτης) στερείται της διαδικασίας να προσφύγει στον Άρειος Πάγο για τελική δικαστική κρίση. Ο Άρειος Πάγος μέχρι σήμερα με τη νομολογία του ερμήνευε και διαμόρφωνε το δίκαιο της αναγκαστική εκτέλεση. Με τη παρούσα διάταξη σαφώς και ευνοούνται τα πιστωτικά ιδρύματα (αρ 937)
Ø  Στερείται ο οφειλέτης(ο πολίτης) του δικαιώματος να ασκήσει αναίρεση κατά της απόφασης της ανακοπής του με την οποία προσβάλλει αναγγελία δανειστή. Τούτο έχει ως συνέπεια τη διανομή του πλειστηριάσματος συντομότερα, διάταξη που ευνοεί κυρίως τις τράπεζες, οι οποίες αναγγέλλονται σε πλειστηριασμούς που επισπεύδουν άλλες τράπεζες.(αρ 971)
Ø  Με τη διάταξη της §1β προβλέπεται, ότι η αναγγελία πρέπει να επιδοθεί στον συμβολαιογράφο το αργότερο πέντε (5) ημέρες πριν από τον πλειστηριασμό και μέσα στην ίδια προθεσμία πρέπει να κατατεθούν τα έγγραφα που αποδεικνύουν την απαίτηση, σε αντίθεση με την ισχύοντα ΚΠολΔ που προβλέπει δεκαπενθήμερη προθεσμία μετά τον πλειστηριασμό.
Αυτό θα έχει ως συνέπεια να αποκλείονται οι απλοί δανειστές από την διαδικασία των πλειστηριασμών, αφού οι τράπεζες έχοντας οργανωμένες υπηρεσίες θα μπορούν να παρακολουθούν αυτούς και να γνωρίζουν την ακριβή ημερομηνία διεξαγωγής τους, σε αντίθεση με τους πρώτους που ήδη πριν την διεξαγωγή του πλειστηριασμού, θα έχουν χάσει την προθεσμία της αναγγελίας και της ικανοποίησής τους από το πλειστηρίασμα.
Το σοβαρότατο όμως πρόβλημα που θα δημιουργήσει η διάταξη αυτή, είναι το γεγονός, ότι στη περίπτωση που επισπεύδεται πλειστηριασμός κατά του οφειλέτη (πολίτη), τότε οι τράπεζες, όπως και κάθε άλλος δανειστής, ακριβώς για να αναγγελθούν εμπρόθεσμα πριν από τον πλειστηριασμό, θα αναγκασθούν να καταγγείλουν και τις δικές τους δανειακές συμβάσεις, αυξάνοντας κατ΄ αυτόν τον τρόπο των αριθμό των κόκκινων δανείων.(αρ 972)
Ø  Διάταξη η οποία ευνοεί αποκλειστικά τις τράπεζες, σε βάρος των εργαζομένων,  αλλά και απέναντι ακόμα και στο ελληνικό δημόσιο και τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης, αφού οι πρώτες αποκτούν  συμμετοχή στη διανομή του πλειστηριάσματος ακόμα και με την προσημείωση υποθήκης, χωρίς να είναι αναγκασμένες να την έχουν τρέψει προηγουμένως σε υποθήκη  (αρ 977)
Ø  Με την εν λόγω διάταξη προβλέπεται, ότι αν το ακίνητο που πλειστηριάστηκε ήταν μισθωμένο για την άσκηση σε αυτό επιχείρησης, ο υπερθεματιστής (αυτός που δίνει την πιο υψηλή προσφορά κατά τη διαδικασία ενός δημόσιου πλειστηριασμού και παίρνει το πλειστηρίασμα) έχει δικαίωμα να καταγγείλει τη μίσθωση, οπότε αυτή λύεται μετά την πάροδο δύο (2) μηνών από την καταγγελία, διάταξη που θέτει σε δυσμενέστατη θέση τον καλόπιστο μισθωτή – επαγγελματία, ο οποίος πέρα από την απώλεια του μισθίου θα έχει και τεράστια οικονομική ζημία στη περίπτωση που θα έχει προβεί, σε επενδύσεις στο μίσθιο που πλειστηριάσθηκε. (αρ 1009)
Επομένως, οι μισθώσεις θα βρίσκονται  στον αέρα.
 ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Το Δικηγορικό Σώμα πιστεύει ότι το  εν λόγω νομοσχέδιο όχι μόνον δεν συμβάλλει στην επιτάχυνση της πολιτικής δίκης, αλλά αντίθετα στην επιβράδυνση της. Θα προκαλέσει στην πράξη σοβαρά προβλήματα εφαρμογής, ανασφάλεια δικαίου και εν τέλει έλλειμμα δικαιοσύνης και κυρίως προωθείτε η εξυπηρέτηση των συμφερόντων των Τραπεζών σε βάρος της κοινωνίας.